پژوهش و مطالعات

اقتصاد دیجیتال

مدل چرخه دمینگ چیست؟

مدل چرخه دمینگ چیست؟ یکی از مهم ترین اجزای عملیاتی سازمان فرآیندهای اجرایی آن است. کنترل، ارزیابی و بهبود مستمر فرآیندهای سازمان می تواند تضمین کننده کیفیت و در نتیجه رشد برآیندی آن باشد. یکی از ابزارهای معروف و قابل اتکا در این زمینه ابزار چرخه PDCA می باشد.

اقتصاد دیجیتال

مدل تعالی سازمانی بر مبنای مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ( EFQM : 2020)

بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (انگلیسی: (the European Foundation for Quality Management) که به صورت مخفف شده EFQM  خوانده می شود، بنیادی غیر انتفاعی در بروکسل می‌باشد که برای افزایش رقابت در اقتصاد اروپا در سال ۱۹۸۹ میلادی توسط ۱۴ مدیر شرکت سرشناس اروپایی و با 67 عضو و با حمایت اتحادیه اروپا تاسیس گردیده است.

اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال، فعالیتی اقتصادی است که از میلیاردها ارتباط آنالین روزانه میان اشخاص، کسبوکارها، دستگاهها، داده‌ها و فرایندها منتج میشود. شالوده اقتصاد دیجیتال، چنین ارتباطاتی است که از طریق اینترنت، فناوری تلفن همراه و اینترنت اشیا شکل میگیرد.

گزارش رتبه‌بندی نوآوری ایران در سال2021 (سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO)

سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO به بررسی و رتبه‌بندی شاخص‌های نوآوری در مجموعه کشورهای عضو می‌پردازد و به صورت عمومی منتشر می‌کند. در گزارش رتبه‌بندی سال 2021 این سازمان با در نظر گرفتن شرایط کرونا ویروس، رتبه نوآوری ایران با 7 پله صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه 60ام قرار گرفته است. برای مطالعه جزئیات این گزارش به بخش مطالعه مراجعه فرمایید.

ایران تحت تحریم

ایران تحت تحریم-بررسی تاثیر تحریم‌ها بر رفاه خانوار و اشتغال

مطالب، گزارش‌ها و پیش‌بینی های  ذکر شده در این گزارش ترجمه‌‌ی گزارشی از دانشگاه جان هاپکینز است. اثر بحران اقتصادی شکل گرفته در اثر تحریم‌ها، به صورت برابر توزیع نشده و بیشتر خانوارهای روستایی بیشترین ضربه را متحمل شده‌ان به ططوری که از سال 2010 به بعد نرخ فقر در روستاها دو برابر شده‌ است.

چهار واقعیت در رابطه با افزایش بهای جهانی مواد غذایی

افزایش بهای مواد غذایی همچنان جز یکی از نگرانی های اصلی عموم مردم جهان است. داده های اخیر نشان می‌دهد که اگر چه اخیراً روند جهانی قیمت محصولات غذایی، ملایم‌تر شده ولی ممکن ممکن است دلایلی موجب تغییرات جدیدی در قیمت این اقلام طی ماه‌های آینده باشد.

اهداف نوآوری، استراتژی و عملکرد شرکت : مطالعه شرکت‌های بازار نو ظهور

توانایی یک شرکت برای تولید نوآوری‌های مداوم منبعی از مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفته می شود.شرکت‌هایی که مدام نوآوری می کنند می توانند تاثیرات منفی عدم قطعیت و پیچیدگی محیط را تعدیل کنند. تاکنون تحقیقات موجود بر روی نوآوری عمدتا روی بازار‌های توسعه یافته متمرکز بود و تحقیقات اندکی در مورد بازار‌های نوظهور وجود دارد .

تحولات رشد اقتصادی در دهه اخیر

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، روند تولید ناخالص داخلی ایران طی ۱۰ سال اخیر؛۱۳۹۰ الی ۱۳۹۹، با فراز و نشیب هایی همراه بوده به نحوی که طی این بازه زمانی، پنج سال دارای رشد مثبت بگو و پنج سال هم رشد منفی داشته است.میانگین نرخ رشد سالانه طی دهه منتهی به سال ۱۳۹۹ فقط ۰.۲۹ درصد است که کمترین رقم طی چهار دهه اخیر است.

آیا انتقال فناوری از دانشگاه‌ها به صنعت به نوآوری کمک می‌کند؟

همکاری‌های صنعت_دانشگاه در ژاپن برای مقابله با افت رکود اقتصادی آغاز شد. قوانین متنوعی تصویب شد که منجر به ظهور دفاتر و دفاتر مرکزی مجوزهای فن‌آوری مالکیت معنوی شد. با این حال، همکاری صنعت_دانشگاه واقعاً در سال 2004 آغاز شد.

تکنولوژی و نوآوری برای ایجاد تغییرات اجتماعی: مفاهیم و نظریه ها

تکنولوژی و نوآوری نقش مهمی در رشد کشورها دارند. مشخص است که در کنار کتاب ها، رسانه‌ها (روزنامه) و تلفن، بزرگترین عامل تغییر، تکنولوژی است. تکنولوژی، خصوصاً اینترنت، شکل ارتباطات را به کلی عوض کرد. به عینه باعث تغییر زندگی کسانی که در خیریه‌ها شرکت می کنند شده است.

تغییر تکنولوژیکی، تحول ساختاری و رشد اقتصادی

چهار حقیقت تجربی می تواند توضیح دهد که چگونه فناوری و نوآوری موجب رشد و توسعه اقتصادی می شوند. اولین مورد شامل این می باشد که، قابلیت های یک کشور در استفاده از تکنولوژی های موجود و نیز در نوآوری به تعیین عملکرد اقتصادی آن در دراز مدت از طریق تغییر ساختاری می پردازد. اما از آنجا که توسعه قابلیت‌های جدید بسیار سخت می باشد…

آینده نگری تکنولوژی

آینده‌نگاری فناوری انرژی 2030 در روسیه: چشم‌اندازی برای آینده انرژی امن‌تر و مفیدتر

این مقاله بخش انرژی آینده نگاری علوم و فناوری 2030 روسیه را آزمایش می کند که توسط متخصصین در سال های 2013-2011 ارائه و توسط نخست وزیر در ژانویه ی 2014 تایید شد. علاوه بر این، محصولات و فن آوری های نوین روسیه، از جمله تقاضای بالقوه و جنبه ی رقابتی و مقایسه ی الگویی با پیشتازان جهانی؛ مورد ارزیابی قرار گرفت.

استراتژی آینده نگری

رویکردی جامع به آینده نگاری استراتژیک: یک سیستم پشتیبان آینده نگاری برای نیروهای مسلح فدرال آلمان

این مقاله به سیستم های پشتیبان آینده نگاری با استفاده از مستند سازی و نشان دادن توسعه و اجرای سیستم های پشتیبان آینده نگاری مناسب برای نیروه های مسلح فدرال آلمان؛ کمک می نماید. 

ادغام آینده پژوهی با توسعه سازمانی: طراحی گزینه هایی برای پروژه سناریو RWS2020

در دهه‌های اخیر افزایش در اکتشاف و پیش‌بینی آینده سازمان‌های عمومی و خصوصی، به عنوان جزئی از فرایندهای طرح سیاسی، توسعه استراتژی و توسعه سازمانی؛ وجود داشته‌است. 

پیشگامی و چابکی استراتژیک

خلق ارزش از طریق آینده نگاری: مزایای پیش گامی و چابکی استراتژیک

این مقاله به بررسی ارتباط بین آینده‌نگاری سازمان و توانایی سازمان در پاسخگویی با موفقیت به تغییرات خارجی؛ می‌پردازد برای مثال چابکی استراتژیک. به طور کلی، ما ارزشی که شرکت‌ها در زمان رویارویی با تغییرات خارجی از طریق آینده نگاری خلق می‌کنند؛ را بررسی می کنیم.

پژوهش یا اجرای آینده نگاری در برنامه ریزی بلند مدت

پژوهش یا اجرای آینده نگاری در برنامه ریزی بلند مدت

محققان و پژوهشگران توافق دارند که آینده نگاری، که یک توانایی برای پیش بینی چگونگی آشکارشدن آینده می باشد؛ این تحقیق به پیشرفت دانش در اجرای آینده‌نگاری بلند مدت با استفاده از  مقایسه‌ای تحلیلی از روش‌های برنامه‌ریزی در دو سازمان بامالکیت مشترک ؛ می پردازد.

آینده‌نگاری انرژی در لهستان

پیش‌بینی تکنولوژی برای چشم‌انداز توسعه در بخش انرژی لهستان تا سال 2030

در این پژوهش از پیمایش دلفی به عنوان یکی از ابزار های آینده نگاری استفاده شده است.این کار از نظر وضعیت کنونی بازارهای جهانی انرژی حیاتی شده است. این پژوهش در سطح ملی و جهانی انجام شده است.

فناوری اطلاعات

حوزه‌های کلیدی آینده‌نگاری در صنعت فناوری اطلاعات

در این مقاله، یک مدل آینده‌نگری برای تشخیص حوزه‌های کلیدی در فناوری اطلاعات (IT) صنعت ارائه شده است.این مدل به عنوان یک ابزار مفید برای کمک به شرکت‌ها، سیاست‌گذاران و محققان که ارزیابی فناوری اطلاعات، در سیاست طولانی مدتشان قرار دارد، هدف‌گذاری شده‌است.

برای جستجوی آسان تر مقالات، بر روی مقاله مورد نظرتان کلیک کنید.

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه