تابلو ، نرم افزار تحلیل داده

معرفی یکی از نرم افزارهای آنالیز و تحلیل داده: تابلو  (Tableau)

عصر دیجیتال

«امروز میخواهیم به شما محصولی رو معرفی کنیم که ترکیبی از تکنولوژی و زیبایی است. محصولی که دید شما رو به کامپیوتر و مخصوصا کامپیوترهای شخصی برای همیشه تغییر خواهد داد.»

این ها بخشی از جملاتی بود که استیو جابز در کنفرانس کامپیوتر The West Coast Computer Faire در آپریل سال ۱۹۷۷ هنگام رونمایی از نسخه دوم کامپیوتر اپل بیان کرد.

تصویر ۱- استیو جابز در کنار اپل کامپیوتر (سال ۱۹۷۷)

عصر دیجیتال

پر واضح است که امروز دید همه انسان ها به کامپیوتر ها و توانایی بی حد و مرز آن ها تغییر کرده است. تقریبا همه می دانیم که کامپیوتر ها از سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده اند و همینطور می دانیم که نرم افزارها از کد های صفر و یک ساخته می شوند. به اطراف خود نگاه کنیم، کامپیوتر ها همه جا هستند: در خانه، در ماشین، در محل کار، در جیب، در خیابان ها و حتی در فضا هم هستند. شما با موبایل یا همان گوشی همراه خود هر نوع فعالیتی را انجام می دهید، برای نمونه گردشی در سایت ها می کنید و یا عکسی را در صفحه مجازی خود منتشر می کنید، موسقی گوش می دهید و حتا فیلم تماشا می کنید، از حال دوستانتان، اخبار و وضع آب و هوا مطلع می شوید و… هزاران فعالیت دیگر که توسط میلیاردها انسان توسط تلفن های همراهشان انجام می شود، تازه موضوع به همین جا نیز ختم نمی شود. بسیاری از نرم افزارها و ماشین آلات ساخته دست ما نیز، مانند خود ما، در حال فعالیت هستند. حالا سوال اینجاست که خروجی این همه کامپیوتر واقعا چیست؟ جواب این است: داده ها و اطلاعات . همین و بس.

داده هایی از جنس کدهای ریاضی. و ما حتی نمی توانیم بسادگی آن ها را بخوانیم یا حتا ببینیم و درک کنیم. آیا ما همه دانشمند علم کامپیوتر هستیم؟ آیا همه ما ریاضیدان هستیم؟ آیا همه ما کدنویسی بلدیم؟ قطعا نه. در واقع بسیاری از ما فقط تولید کننده، انتقال دهنده و مصرف کننده داده ها هستیم. اگر بدانیم در پس همه این کدها و داده ها رشد و پیشرفت ما نهفته است و یا اگر بدانیم شرکت رو به شکست ما می تواند با این داده ها به زندگی و بازار بازگردد، برای درک داده ها چه باید بکنیم؟

تصویر ۲- تصویر انتزاعی از کدهای دیجیتالی

پاسخ ساده است تجزیه و تحلیل (Analaysis) و مصور سازی (Visualization) یا به عبارت دیگر تبدیل داده ها به تصاویر قابل درک برای انسان است. این کاری است که نرم افزارهای تحلیلی و مصورسازی انجام می دهند. نرم افزارهای معروف بسیاری برای این کار وجود دارد که هریک در زمینه خاصی اینکار را انجام می دهند. در این مقاله نیز ما قصد داریم تا یکی از نرم افزارهایی که در زمینه های مختلف به تحلیل و مصورسازی می پردازد را به شما معرفی کنیم.

تابلو –  Tableau

نرم افزار تابلو به مردم کمک می کند تا داده ها را ببینند و درک کنند. این شعاری است که گروه تابلو با آن فعالیت می کند و هدفی ست که این گروه دنبال می کند. طبق آنچه که در آمار منتشر شده است، دنیا در سال ۲۰۲۰ داده هایی که تولید می کند ۵۰ برابر داده های سال ۲۰۱۱ خواهد بود، و همچنین منابع اطلاعاتی نیز تا آن سال 75 برابر خواهد شد. (IDC, 2011). این گروه معتقد است در بین این داده ها فرصت های عظیمی برای رشد و پیشرفت بشر وجود دارد. اما برای اینکه این فرصت ها به واقعیت تبدیل شوند مردم نیاز دارند تا قدرت این داده ها را لمس کنند. در جریان این مسیر شرکت تابلو محصولی را روانه بازار کرده است که تجزیه و تحلیل داده ها را سریع و آسان انجام می دهد و دارای گرافیک زیبا و کاربر پسندی نیز می باشد.

تابلو دقیقا چه می کند؟‌

فرض کنید شما صاحب یک شرکت هستید و داده های بسیاری را از واحد های بازاریابی و مدیریت مشتریان خود جمع آوری می کنید. این آمار متشکل از ارقام و عبارات نه چندان مفهوم، تا زمانی که بصورت یکپارچه تحلیل و ارزیابی نگردند عملا بی فایده و در بسیاری از موارد گمراه کننده هستند. اما به هر حال می دانیم که چنین اطلاعاتی برای حیات شرکت و همینطور رشد و توسعه شرکت بسیار حائز اهمیت اند. شرکت ها در حالت عادی از افراد متخصص جهت تحلیل داده ها کمک می گیرند که این تنها تا حدی  مشکل را حل می کند، چرا که تحلیل داده های بزرگ خارج از توان انسان است. شرکت های بزرگ بویژه شرکت های  اینترنتی مانند: گوگل، فیسبوک، آمازون، دیجی کالا، اسنپ و بسیاری دیگر به وضوح ارزش داده ها را درک می کنند و همزمان از افراد متخصص و نرم افزارهای علوم داده  جهت تحلیل و ارزیابی و به اصطلاح، استخراج اطلاعات ارزشمند استفاده می کنند.

بر همین اساس شرکت های نرم افزاری اقدام به ساخت نرم افزارها و پلتفرم های نرم افزاری مناسب هر حوزه کرده اند. تابلو نیز یکی از همین پلتفرم هاست که از قواعد ریاضیاتی و آمار، همراه با تکنولوژی هوش مصنوعی و کامپیوتر، استفاده کرده تا مسیر تحلیل و مصورسازی داده ها را آسان تر کند و نتایج قابل درک و قابل لمسی ارائه ارائه دهد، تا بدین ترتیب استراتژیست ها و مدیران شرکت ها بتوانند از آن در راستای فعالیت های خود استفاده کنند.

تصویر ۳- لوگوی شرکت تابلو

شرکت نرم افزاری تابلو

دفتر مرکزی این شرکت در سیاتل آمریکا قراردارد و در زمینه تولید نرم افزارهای مصورسازی داده و هوشمندسازی کسب و کار فعالیت می کند. این شرکت در راستای تجاری سازی تحقیقی که در بین سال ها ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد صورت پذیرفته بود، در سال ۲۰۰۳ به طور رسمی شکل گرفته است. پس از فعالیت های بسیار و عرضه محصولات با تکنولوژی پیشرفته در سال ۲۰۱۳ سهام این شرکت عرضه عمومی گردید و در سال ۲۰۱۸ یک استارت آپ هوش مصنوعی در دانشگاه کمبریج را در راستای ادغام هوش مصنوعی با پلتفرم تابلو جذب نمود.

در همین راستا شرکت تحلیل و توسعه یکپارچه کسب و کار ” کارویژه “ در کنار تیم های حرفه ای و هیات علمی خود توانسته است شرکت های بسیاری را در راستای رشد و توسعه ارزش ها، محصولات و خدمات آنان یاری نماید.
” به عمل کار برآید به سخندانی نیست ! “

با مطالعه مطالب علمی مرتبط با مدیریت تکنولوژی، تحلیل و توسعه یکپارچه کسب وکار می توانید با آخرین دستاوردهای این علم آشنایی پیدا کنید. 

آخرین مقالات

نوآوری چیست ؟

تعاریف نوآوری در این مطلب سعی می‌کنیم کمی بیشتر با مفهوم علمی نوآوری آشنا بشیم، چون علی‌رغم اینکه کلمه نوآوری در بین مردم جامعه ما

مطالعه
استراتژی چیست -24c3

استراتژی چیست؟

آشنایی با روش‌های سنتی و نوین تدوین استراتژی با گذشت ده‌ها سال از به‌وجود آمدن رشته مدیریت استراتژی در فضای آکادمیک، هنوز هم تعریف جامع

مطالعه

نوآوری باز چیست ؟

نوآوری باز از آنجایی که نوآوری ها بیشتر توسط بنیانگذاران، استارت آپ ها و اشخاص انجام می شود تا خود شرکت ها، و همچنین نوآوری

مطالعه

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه