دوره آموزشی طراحی استراتژی با رویکرد نوین تفکر طراحی

مقدمه (چرا استراتژی نویسی شرکت ها ناکارآمد است؟)

تجربه و برداشت بسیاری از مدیران از استراتژی به تحریر ماموریت، چشم انداز و ارزش‍های سازمان محدود می‍شود. مستنداتی که ساعت‍های زیادی صرف تهیه آن‍ها شده و به اطلاع سازمان رسانده می‌شوند. ولی روز بعد به دست فراموشی سپرده شده و سازمان همچنان به شکل قبل به کار خود ادامه می دهد.

امروزه بسیاری از مدیران صنایع، استراتژی نویسی به روش سنتی را ناکارآمد و تنها ساخت اسناد کتابخانه‍ای می‍‍‍‍‍‍‍‍‍دانند. دلیل آن چیست و آیا راه جایگزینی وجود دارد؟

  •  امروز از کدام مسیر به سر کار می روید؟
  •  اگر می توانستید به هر کجای دنیا سفر کنید کدام مقصد را انتخاب می کردید؟
  • اگر قرار بود یکی از مشکلات دنیا را برطرف کنید، از کدام یک شروع می کردید؟

واقعیت این است که ما هر روز چه در حوزه شخصی و چه در حوزه کاری مان، مجبور به انتخاب هستیم. بعضی از این انتخاب‍ها تاثیر کوتاه مدت، و برخی دیگر تاثیرات بلند مدت دارند که می‍توانند منجر به موفقیت و یا شکست ما در آن حوزه شوند. انتخاب‍های بزرگ مقوله دشواری می‍باشند خصوصا اگر نتیجه آن‍ها بر آینده ما مبهم باشد، و ما فاقد ابزارهای لازم برای شناسایی یک انتخاب موفقیت آمیز باشیم. در چنین مواردی اغلب تصمیم “عدم انتخاب” یا همان پذیرش شرایط موجود است. اما جنبه مثبت هر انتخاب هرچند که سخت باشد، آن است که به ما این امکان را می‍دهد تا جهان پیرامون خود را تحت تاثیر قرار دهیم.        

در واقع استراتژی نیز مجموعه‍ای از انتخاب‍های امروز ما می‍باشد که با وجود تمام ابهامات، آن‍ها را اتخاذ نموده تا احتمال موفقیت خود را در زمان حال و آینده را افزایش دهیم. این تعریف بسیار روشن و ساده می‍باشد و چالش اصلی همانا طراحی یک استراتژی موفق یا همان “استراتژی برد” می‍باشد.

در برخی از سازمان‌ها استراتژی به مباحث رده‌های بالای سازمان و یا صرفاً به مجموعه تفکراتی اطلاق می‍شود که فاقد جنبه اجرایی و تاثیر گذار می‌باشد. در بسیاری از موارد نیزاستراتژی صرفاً به کاهش ریسک و مباحث مالی و بودجه سازمان محدود بوده و توجهی برای شکل دادن به ایده‌های نوآورانه ندارد. آمار و ارقام نشان می‌دهند که تنها 10-40  درصد از استراتژی‌هایی از این دست موفق می‌باشند که با توجه به کلیه هزینه‌ها و منابعی که که صرف تهیه آن‌ها شده بسیار نرخ پایینی می‌باشد.

استفاده از روش های سنتی و کلاسیک تدوین استراتژی در فضای همیشه در حال تغییر کسب و کار امروز، چالش هایی را به همراه دارد که در ذیل به بخشی از این چالش ها اشاره شده است:

  1. سرعت اجرای پایین: مکاتب استراتژی سنتی دارای رویکردهای منطقی، تحلیلی و خطی هستند و در فضای سریع و متغیر کسب و کار امروز عمدتا بسیار آهسته، غیر منعطف و اکثرا بی اثر عمل می کنند.
  2. عدم تمرکز بر مشتریان: تدوین استراتژی با رویکردهای سنتی بر نیازهای مشتریان و کارهای آتی متمرکز نیستند. به عبارت دیگر روش های سنتی رویکردی درونی دارند و بر توانایی های شرکت، رقبا و زنجیره ارزش شرکت متمرکز هستند.
  3. پیچیدگی زیاد: از آنجا که مدیران موفق لزوما استراتژیست نیستند روش های سنتی برای همه مدیران قابل درک نیستند و چارچوب های اجرایی روش های سنتی را بسیار سخت و پیچیده می کند.
  4. نیازمندی به برون سپاری: اکثر اوقات، بخش های زیادی از فرآیند تدوین استراتژی به متخصصان و مشاوران استراتژی سپرده می شود. در نتیجه با مشکلاتی نظیر عدم پیگیری مجدد، عدم ارزیابی و بهبود مواجه می شود.

معرفی دوره (طراحی استراتژی به روش تفکر طراحی)

رویکرد تفکر طراحی رویکردی نوین به طراحی استراتژی است که اخیرا توسط مراکز معتبر مدیریت در کشورهای پیشرو در حال آموزش است. این روش قابل تعمیم به سازمان‌های کوچک و بزرگ و انواع حوزهای کاری و سازمانی بوده و هدف آن حل مشکلات بنیادی سازمان از طریق انتخاب راهکارهای نوآورانه می‌باشد. به عبارت دیگر خلق آینده پیش از آنکه شخص دیگری آن را برای ما رقم بزند.

در این رویکرد برخلاف روش های سنتی که تمامی ابعاد ممکن بصورت سطحی مورد بررسی قرار می گیرد، اصل مسئله و ابعاد تحت تاثیر آن به صورت عمیق تحلیل و آنالیز شده (مانند تکنیک مهندسی معکوس) و در نهایت با آزمون استراتژی های معرفی شده، موثرترین استراتژی برای سازمان انتخاب می گردد.

از جمله ویژگی‌های این رویکرد، فعالیت تیمی، همگرایی اهداف فردی، تمرکز بر روش‌های کیفی و همدلانه، مشارکت ذینفعان، کاوش در موارد ناشناخته و غیره؛ می‌باشد.

برخلاف سایر رویکردهای استراتژی، تفکر طراحی بر ایجاد ارزش برای ذینفعان با روشی متفاوت و پایدار متمرکز است. این رویکرد استراتژی را از جنس انتخاب می‌بیند. انتخابی که به نوعی مقصدی است که شرکت یا سازمان قصد دارد به آن برسد و نه مسیر رسیدن به آن مقصد.

ویژکی های طراحی استراتژی به روش تفکر طراحی:

الف) فرآیند طراحی استراتژی از بالا با پایین و دارای فرآیند اعتبار سنجی

ب) فرآیند طراحی استراتژی چابک و منعطف (امکان اصلاح و تغییر جهت در مسیر)

پ) مبتنی بر طراحی آینده

ت) همگرا کردن ذینفعان

ث) قابلیت ادغام استراتژی‌های مختلف، یعنی استراتژی‌های مشتری محور، استراتژی‌های نوآوری گرا، استراتژی‌های مبتنی بر قابلیت‌ها یا استراتژی‌های هزینه محور را در خود جای دهد.

ج) قراردادن مشتریان هدف در مرکز هر فعالیت طراحی استراتژی

این روش توسط هیات علمی کارویژه مطابق با نیاز روز صنایع ایران بروزرسانی شده است که نوآوری, خلق آینده و انسان محوری از مشخصات بارز آن است.

مدرس دوره

شهریار نورایی (  MSc, PEng, PMP)

  • عضو هیات علمی شرکت هنر و تجارت ژینو (کارویژه)
  • Special Assignment Manager @ FortisBC I Alumni Coach @ IDEO U | Canada مدرس دوره:delegate for TC279-ISO 56000 – Innovation Management @ ISO
  • مدرس و مشاور پياده سازي استراتژی سازمانی شرکت IDOU کانادا
مدرس دوره

رئوس مطالب اين دوره آموزشی

  • تدوین استراتژی و مولفه های آن
  • مشکلات تدوین استراتژی سنتی
  • ناکارآمدی روش های سنتی
  • مقدمه ای بر روش نوین طراحی استراتژی بر مبنای تفکر طراحی
  • ساختار اجرایی طراحی استراتژی در رویکرد تفکر طراحی
  • ابزارها و روش های اجرایی
  • مطالعات موردی کاربردی واقعی

دوره عمومی (public)

 این دوره به صورت عمومی بوده و شرکت کنندگان آن شامل تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند به طراحی استراتژی با رویکرد نوین تفکر طراحی هستند. در این دوره محتوای آموزشی با مثال های کاردیردی واقعی ارائه می گردد.

 

دوره خصوصی (In-House)

این دوره به صورت اختصاصی برای هر شرکت یا سازمان متقاضی برگزار می شود. متقاضی محترم با ثبت مشخصات درخواست خود را ارسال می نماید. کارشناسان کارویژه پس از بررسی درخواست با شرکت متقاضی تماس حاصل می نمایند.

شایان ذکر است در این دوره متقاضیان می توانند در کنار حضور در دوره آموزشی، استراتژی شرکت خود را نیز طراحی نموده و از پشتیبانی شرکت کارویژه به صورت رایگان بهره مند گردند.

نوع دوره

عمومی(public)

خصوصی(In-House)

مدت آموزش

20 ساعت آموزش (برنامه ریزی روزهای آموزش اطلاع رسانی می شود)

25 ساعت(برنامه ریزی روز های آموزش با هماهنگی متقاضی دوره انجام میشود)

پیش نیاز

ندارد

ندارد

نوع آموزش

مجازی

مجازی

مخاطبان دوره

مديران و کارشناسان مرتبط با مدیریت استراتژی در شرکت ها، سازمان ها، مراکز دولتی و خصوصی، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، اساتید دانشگاهی، دانشجویان و کلیه علاقمندان به طراحی استراتژی کسب و کار

اشخاص معرفی شده از سوی متقاضی دوره (5 نفر)

هزینه دوره

—– تومان

 15.000.000 تومان (به ازای هر شخص جدید مبلغ 500.000 اضافه می گردد). همراه با خدمات پشتیبانی طراحی استراتژی خود شرکت متقاضی

فرم پیش ثبت نام دوره

فرم پیش ثبت نام دوره

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه